Thursday 9 April 2015

Spot the Swede - eller är det en italienare?

Nyligen återkommen från New York. Svenskar och norrmän överallt och jag ägnade mig åt en av mina favoritsysselsättningar "spot the Swede".

Det började redan som nyinflyttad till London i slutet av 90-talet. Det är förvånansvärt enkelt att se vilka som är svenskar bland horderna av turister i Londons West End. Och med Norwegians billigflyg till New York från Norden (och London) är det självklart många som tog chansen över påsk. Och det var förvånansvärt många svenskar även där. Jag och min son brukar prata svenska när vi vill vara hemliga. Problemet med engelska som modersmål är att alla andra förstår vad man säger. Men här gällde det verkligen att tänka sig för.

Kanske besökte vi samma områden, turistattraktioner som andra svenskar, kanske var vi på samma "tid" dvs gick ut, åt lunch etc ungefär samtidigt.

Den stora frågan har hela tiden varit vad är det som gör att man "ser svensk" ut? Inte helt självklart. Vita sockor i sandaler stämmer inte längre. Inte heller fyrkantiga glasögon, gångbart i början av 2000-talet men nu har alla nationaliteter fyrkantiga små glasögon med markerade bågar. Det måste vara en kombination av många saker som kroppsform, blick, sättet att röra sig etc. Och tänker jag nu lägga till kläder, särskilt mäns kläder.

Har aldrig sett så många superstylade män, med mycket genomtänkt garderob, rätt accessoarer, hattar, skor, bälten etc. De visade sig vara svenskar i väldigt många fall. Är detta den där "metromannen" jag hört så mycket om?

De ser ut som italienska män, också de oerhört måna om sitt utseende. Möt en italienare och det första han gör är att syna dig upifrån och ner och gradera dig på en modeskala. Skillnaden mellan italienska och svenska män (hoppas jag) är att medan italienska män bor hemma med mamma tills de gifter sig, är svenska män jämlikare och utvecklas till lattepappor. Och när barnen är stora nog drar de till New York med familjen. Uppenbarligen.


No comments:

Post a Comment